sabato 10 novembre 2012

Scanarea PET - TAC

PET (Positron Emission Tomography) este un examen special pentru pacieții oncologici, ex-oncologici sau suspecți de patologii oncologice și deasemenea în anumite cazuri în cardiologie ,ortopedie sau neurologie.

În Italia medicii sunt mai scrupuloși, nu neapărat mai buni profesional decât în România dar sigur mai precauți.
Circa 70% din analizele cu aparate sofisticate (și extrem de costisitoare) sunt inutile, dar au rol de prevenție atât pentru pacient cât mai ales pentru medic. Mi-o spune des Steve.
De exemplu: o mamă vine disperată la urgențe cu fetița de 3 ani în brațe și cu un pahar de sticlă din care lipsește o bucățică.
Pericolul și spaima vin din faptul că fetița ar fi putut mușca și înghiți din neateție bucățica lipsă de pahar. Probabilitate 1%? 2%? 5, 10, 20 ? Cine poate ști? Sigur e faptul că mama e disperată și deși la prima palpare gura și gâtul par în regulă, acel 0,01% de probabilitate ca bucățica de sticlă să se afle în stomac există, iar probabilitatea ca mama ulterior să-l denunțe pe medic există deasemenea. Mult mai mare decât acel 0,01%.  Și-atunci, ca medic, ce faci? trimiți pacientul să facă unul din examenele acelea costisitoare.

În cazul meu ecografia a relevat un ganglion undeva la nivelul ficatului iar oncologul mi-a prescris un examen PET-TAC ca să îndepărteze orice dubiu.
Am fost programată după 30 de zile la un spital din celălalt capăt al Romei, am fost sunată acasă pentru programare si m-am prezentat întro zi de luni la ora 13 la subsolul marelui spital la secția de medicină nucleară.
Am plecat destul de liniștită, examenele de sânge au fost bune iar la ecograf m-au asigurat că nu e nimic grav, dar e greu să râmâi calm dacă ai antecedente. Și eu am, se știe.
Îl aveam pe Steve cu mine ceea ce e deja o garanție de comoditate sufletească.

Scanarea propriu-zisă se face în condiții de totală relaxare, drept pentru care mi-a fost administrat un tranquilant ușor în timp ce mă aflam întinsă întro cameră mică cu doar două paturi-fotoliu (gen dentist) și o baie. Pe celălalt fotoliu un domn elegant renunțase la citit și stătea cu revista deschisă pe piept și cu ochii închiși. Probabil dormea.
Endovenos o asistentă mi-a lăsat să picure o soluție de glucoză după care a ieșit din cameră și a stins lumina.
Am stat așa mai bine de 30 de minute, aș fi putut foarte bine să trag și-un pui de somn în timp ce așteptam să mi se relaxeze toți mușchii.

După relaxare m-au chemat in sala tomografelor, m-au intins pe un pătuț îngust, m-au acoperit cu o pătură, mi-au poziționat mîinile și capul și m-au "scanat" timp de 20 -30 de minute.
E un examen destul de simplu pentru pacient, fără dureri, fără zgomot, fără stres.
Am așteptat alte 10 minute în sala de așteptare după care m-au mai scanat o dată, alte 5 minute, doar in zona ficatului unde era necesar.

Rezultatul l-am luat ieri și pare ok.
Doar că eu știu deja că în cazul oricărui examen, e greu să fie totul perfect dacă nu ești absolut sănătos. Și atunci medicul e obligat să scrie tot ceea ce vede, pentru că în cazul în care după 1 an, de exemplu, apare ceva în neregulă medicul e protejat iar pacinetul nu poate denunța pe nimeni, așa cum scriam mai sus.
Pe rezultatul de la PET scrie "se recomandă ulerioare examene de ecografie și endoscopie"
N-am încotro, le voi face, a trecut oricum un an și jumătate de la ultima tomografie și faptul că am repetat-o acum mă face să fiu mai liniștită pe de o parte.
Pe de altă parte însă e mereu o perioadă de stres, de nervozitate, de suspiciuni și de "dacă".
Peste o lună am din nou vizita la oncolog după care șase luni voi fi liberăăă !





Nessun commento:

Posta un commento

Comentarii